Midterm en recess week! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Eveline - WaarBenJij.nu Midterm en recess week! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Eveline - WaarBenJij.nu

Midterm en recess week!

Door: Eveline

Blijf op de hoogte en volg Eveline

06 Oktober 2014 | Singapore, Singapore

Er is een hoop gebeurd sinds mijn laatste blog! De midterms waren allemaal heel anders dan thuis. Oké, thuis heb ik geen midterms, dus ja, dan is het al gauw anders..

Deeltentamens worden hier in een collegezaal gedaan. Iedereen zit met 1 lege stoel ertussen, naast elkaar en dan worden alle papieren en toetsen uitgedeeld. Culturele psychologie had 5 keuzemogelijkheden en ging bijzonder diep op de stof in. De andere 2 vakken (evolutionaire psy en conservatie psy) gingen voor mijn gevoel beter, alleen waren dat allemaal open vragen (thanks Erasmus, ik studeer inmiddels 2 jaar bij jullie en heb wel geteld 3 open toets vragen beantwoord..)

Donderdag 25/09 zat het er alweer op en heb ik gezellig samen met Josefin gegeten en gevierd dat het (bijna) vakantie was! Op vrijdag volg ik het vak kinderpsychopathologie. Dat is een soort klinisch psychologie, maar dan alleen gericht op stoornissen bij kinderen. Heel tof, leer ik een hoop van! Althans, dat dacht ik. Want van de week, nadat ik 7 weken naar school ben gegaan, kon ik eindelijk mijn nieuwe vakken inleveren bij de examencommissie. Ik ben al een aantal weken bezig geweest met het regelen van mijn vakken, zoals in Singapore als in Nederland. Want, toestemming van Singapore betekend niet dat je het vak ook mag volgen van Erasmus. Ik kreeg vorige week te horen: alle vakken, behalve kinderpsychopathologie, mag je volgen. Reden: teveel overlap met ons eigen curriculum. BAM: daar kan je het dan mee doen. Sorry, jammer dat je een boek voor €55 hebt gekocht en dat je al 7 weken naar de lessen gaat, maar hee: je had het kunnen weten, je moet alle vakken van te voren laten controleren.

Dat heb ik dus geprobeerd, maar communicatie met Rotterdam is lastig. Er zit 6 uur tijdsverschil in, plus zij hebben altijd recht op 5 werkdagen de tijd om te antwoorden. Dat maakt het niet altijd even makkelijk om te communiceren. Voelde me soms een beetje Eveline-Wacht-Op-Antwoord. Maar gelukkig heb ik 4 vakken die ik wel mag volgen en als ik die allemaal haal: heb ik genoeg punten. Dus voor de rest van het semester word het bikkelen!

Op vrijdag 26/09 kwam Tom. Tom en ik hebben het een beetje lastig. Ik leef een heel ander leven en er gebeurd heel veel, ook hier speelt het tijdsverschil een rol: je kan wel leuk een heleboel vertellen, maar als iemand ligt te slapen is de lol van een gesprek en gauw af. We hebben een heel leuk en gezellig weekend gehad in Thailand, we werken eraan, en als ik terug ben gaan we kijken hoe alles is en gaat!

Dinsdag op woensdag nacht vloog Tom terug naar Nederland en vloog ik naar Japan! Helemaal alleen in m'n eentje, met Scoot Airlines vlucht TZ202 via Taiwan naar Tokyo. Ik kon niet online inchecken en alles moest gebeuren op de luchthaven. Ik had geen bagage en kreeg stoel 31C. Dikke chaos bij het boarden, maar uiteindelijk zat ik op m'n stoel. Bij de nooduitgang, extra beenruimte (wat ik met m'n 1.63 m natuurlijk nodig heb..)

Binnen 5 uur waren we in Taipei, waar ik een uur transfer tijd had. Vlucht was prima, heb bijna alles geslapen. Vervolgens vanaf Taiwan in 4 uur doorgevlogen naar Tokyo. Ik landde te vroeg, wat even balen was omdat Josefin en Daniel pas 12:15 uur zouden landen en ik er vrolijk om 10:20 uur al was. Gelukkig waren zij ook vroeg (ze vlogen vanuit de Filipijnen) en om 12:15 uur konden we met z'n drieën door naar immigratie! Daarna met de sneltrein vanaf het vliegveld naar Tokyo zelf. Japanse yen kent geen centen en ik ben niet zo goed met omrekenen. Gelukkig hebben ze daar een app voor, anders zou ik hopeloos teveel geld uit geven..

Ons hostel lag in de wijk Ueno, prima ligging, iets noordelijk van het centrum. Er was een metro station dichtbij en de eerste dag in Tokyo hebben we hoop gezien. Vanaf Roppongi Hills hadden we een schitterend uitzicht over Tokyo. Ook zijn we die dag naar Shibuya geweest, waar ze een kruispunt hebben wat een beetje op times square wil lijken. Het is een stuk kleiner, maar alle voetgangers mogen tegelijk lopen en we hebben daar vanuit een winkelcentrum, vanaf boven naar de mensen gekeken. Heel tof!

Donderdag was Disneydag. Ja, het is waarschijnlijk doodzonde om een van je dagen in Tokyo door te brengen in Disneyland. Maar, aangezien ik een Disney fan ben, wilde ik heel graag een half dagje naar Disney. Heel anders dan in Parijs, kan je niet heen en weer van park 1 naar park 2. Park 2 is hier trouwens Disneysealand. Dus besloten we om alleen naar het Disneyland park te gaan. Natuurlijk zijn we veel langer dan een half dagje gebleven en zijn we uiteindelijk van 10:00-18:00 in Disney geweest. Helemaal gesloopt daarna natuurlijk, want dat doet Disney met je haha! Prachtig lichtshow op het einde (totaal in het Japans met vervolgens de Engelse liedjes), was een mooie afsluiter van de dag.

Vrijdag was het tijd voor cultuur! 's Ochtends zijn we naar Asakusa geweest, een wijk in Tokyo met een beroemd boeddhistische tempel. Ik vind religieuze gebouwen altijd prachtig, maar vind het lastig om er als toerist doorheen te gaan. Als je daar dan foto's staat te maken, voel ik me altijd een een indringer in iemands gevoel. Natuurlijk is iedere toerist anders en probeert men het met zoveel mogelijk respect te behandelen, maar toch vind ik de situatie altijd een beetje dubbel. De Sensō-ji was echt prachtig en de sfeer er omheen ook!

Voor lunch aten we sushi. Josefin en Daniel aten voor het eerst sushi! De sushi was redelijk goed, alleen een van de sushi's wat wit en niet door te bijten. Werkelijk geen idee wat het was, maar dat maakt de sushi ervaring net ff minder. Hierna snel een groene thee ijsje gegeten en door naar een park. De Imperial Palace East Gardens! Het zag er prachtig uit en het was bloedheet. Vanaf de metro naar de poorten gelopen en: het park is op vrijdag dicht. Haha is dat ff jammer. Nouja, dan maar doorgelopen naar een ander park. Hibiya park, wat dicht zou zijn wegens Dengue, was niet dicht. Hier hebben we koffie/thee met taart gegeten en een beetje rondgelopen. Daarna hebben we even gewinkeld en daarna hebben we Katsu gegeten, was heerlijk!

Zaterdag ochtend vroeg op, voor de tonijn veiling. Ik had geen idee wat het inhield of wat de bedoeling was. De bedoeling was dat je als toerist er om 4 uur was en dan kon je je inschrijven om de veiling bij te wonen. Deze toeristen stonden echter om 4 uur op, waren er te laat en geen veiling gezien. Dus toen hebben we nog even geslapen, om 09:00 uur uitgecheckt en met alle bagage richting de trein. Met de supersneltrein vanaf Tokyo station naar Kyoto. 477 km in ongeveer 2.5 uur. Weinig gezien, veel bijgeslapen. In Kyoto aangekomen, zijn we met de taxi naar ons hostel gegaan wat in de mooie geisha wijk, Gion, lag. Daar hebben we geluncht, een Koreaanse bbq restaurant, waarbij we zelf ons vlees mochten braden. Hoe gaaf!

Daarna zijn we naar de Golden Pavaljon geweest, een prachtige tempel die helemaal van goud is. Heel mooi gebouwd, met Japanse tuinen eromheen. Straalde zoveel rust uit! In de middag hebben we een Japanse theeceremonie bijgewoond. Heel gaaf, eerst demonstreerden ze hoe het moest en daarna mochten we zelf een kop thee maken! En we hebben ook geleerd hoe we de thee op de traditionele wijze moeten drinken. Het theehuis was is een schattige en prachtige wijk, waar we 's avonds hebben gegeten.

Zondag was alweer onze laatste dag in Japan en van de vakantie. 's Ochtends hebben we een tour gedaan, die georganiseerd werd door studenten van Kyoto. Helemaal gratis en heel tof! Het was mooi om de stad te zien door de ogen van lokalen, hierdoor kwamen we achter dingen die we normaal gesproken nooit zouden weten. De tour eindigde op het complex van de Kiyomizu-dera, een prachtige boeddhistische tempel.

Hierna zijn we met de metro en een taxi naar het vliegveld van Osaka gegaan. Om 17:15 uur vlogen we terug naar Singapore, via Manilla. Mijn recessweek was helemaal top en ik heb genoten! Vandaag is een vrije dag in Singapore, dus nog even geen school. Nu even bikkelen voor een laatste midterm en zo begint het studeerleven weer. Het is een beetje een lange post geworden, maar ik hoop jullie een zo'n beetje alles vertelt te hebben haha!

Liefs,

Eef

  • 06 Oktober 2014 - 11:20

    Amy Benjaminsz:

    Hallo Lieve Evelyne,
    Wat maak je toch best wel ook heel leuke dingen mee in een Vreemd Land. Maar ik geniet van je verhalen. Jammer dat Tom weer naar huis moest. Maar de tijd vliegt, dus straks zitten jullie wel heel gezellig weer bij elkaar.
    Lieve groetjes van
    Tante Amy en Jaspert

  • 06 Oktober 2014 - 17:58

    Erica:

    Hoi evelien, heb alweer genoten van je avonturen. Dit is toch wel heel wat anders dan hier rustig naar je colleges gaan. Prachtig.

  • 06 Oktober 2014 - 20:33

    Koosje Vijlbrief:

    Lieve Eef .watveen mooi verslag weer.geniet er maar goed van .
    Groetjes

  • 08 Oktober 2014 - 05:10

    Eveline :

    Hi Tante Amy en Jaspert,

    Precies, lief dat jullie het elke keer lezen!

    Erica, het is inderdaad heel anders, maar niet minder mooi. Genieten doe ik zeker!

    Hi omie, ben zeker aan het genieten. Ik Facetime u en opie snel weer :)

    Liefs,

    Eef

  • 08 Oktober 2014 - 20:49

    Pa:

    Lieve Eef,

    Weer een prachtig verhaal en een geweldige ervaring. Je ziet zo wat van de wereld. En van je vader nu de opdracht: "Aan het werk en alles netjes halen". Ben benieuwd naar deel IV.

    Groetjes,
    Je vader

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Eveline

Nu in voor 4.5 maand in Singapore ga studeren, hoop ik jullie hiermee een beetje op de hoogte te kunnen houden van mijn reis! Liefs, Eef

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 6146

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

05 Augustus 2014 - 18 December 2014

Minor in Singapore

11 December 2014 - 15 December 2014

Sydney

04 December 2014 - 11 December 2014

Bali

16 Oktober 2014 - 19 Oktober 2014

Bintan Indonesië

26 September 2014 - 06 Oktober 2014

Recess

04 September 2014 - 07 September 2014

Weekend Phuket

Landen bezocht: